آرشیو مقالات

  • نقش نظام اداری موفق در کاهش کسری بودجه

    نقش نظام اداری کشور در کاهش کسری بودجه

  • بهره وری آب

    روش های افزایش بهره وری آب با توجه به اقلیم جغرافیایی ایران

  • بهره وری کشاورزی

    ارتقای بهره وری کشاورزی با استفاده از اصلاح الگوی کشت

  • اصلاح سازوکار نظارت بر بودجه

    گذر از آشفتگی نظام نظارت بر بودجه

  • عدالت در استخدام های دولتی

    بی عدالتی در استخدام ها چالش مهمی است و منشا آن را در 2 بعد میتوان جست و جو کرد.

  • سامانه مؤدیان، راه‌حل مشکلات کشور

    پیشرفت کشور در ابعاد گوناگون متوقف بر صرف هزینه‌های مختلف، اعم از هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای از جانب دولت است و این امر محقق نمی‌شود مگر آن که متناسب با این هزینه‌ها، درآمدهای پایدار و مطمئنی برای دولت وجود داشته باشد. در غیر این صورت یا هزینه‌های لازم برای پیشرفت کشور تامین نمی‌شود و در نتیجه سرمایه‌گذاری‌ها و حقوق کارکنان دولت به تعویق خواهد افتاد و یا دولت به طرق آسیب‌زا، اقدام به تامین درآمدهای موردنیاز خود خواهد نمود. در این میان رایج‌ترین و پرآسیب‌ترین راه تامین کسری بودجه دولت خلق پول است چرا که در آینده‌ای نه چندان دور، تورم‌های افسارگسیخته را بر جامعه تحمیل کرده و اقتصاد کشور را در معرض تهدیدات جدی قرار خواهد داد.

  • موضوع سلامت؛ اولویت با نگاه ملی یا منطبق با نگاه جهانی؟!

    مسئله سلامت به عنوان مسئله‌ای اساسی در طول زمان اشکال و تعاریف گوناگونی را به خود گرفته است؛ به‌تدریج و با پیشرفت جوامع این مسئله روزبه‌روز از جنبۀ فردی خود فراتر رفت و لزوم برنامه‌ریزی و اتخاذ اقدامات مناسب جهت بهبود آن در جامعه نمایان‌تر گشت.

  • تامین مالی خرد؛ رویکردی فراگیر اما ناکارآمد در محرومیت‌زدایی

    محرومیت، فقر و پیامدهای مرتبط با آن همواره به عنوان چالشی اساسی در سطح بین‌المللی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است؛ یکی از رایج‌ترین راه‌حل‌های مطرح شده در مدل‌های جهانی برای این معضل، استفاده از تامین مالی خرد به‌عنوان ابزاریست که خدماتی از قبیل اعتبار، تسهیلات، بیمه، وام و ... را با هدف مشارکت در فرآیند توسعه محلی در خدمت افرادی قرار می‌دهد که به دلیل محرومیت امکان استفاده از سیستم‌های مالی رسمی را ندارند و می‌تواند اشتغال‌زایی، افزایش انسجام اجتماعی، توانمندسازی فقرا و کاهش فقر را رقم بزند.

  • متولی اصلی توسعه روستایی کیست؟

    نواحی روستایی و عشایری به‌عنوان کانون تولید و ارزش‌آفرینی کشور، اهمیت اساسی در تأمین امنیت غذایی داشته و از نقش و جایگاه راهبردی در حفظ استقلال سیاسی اقتصادی کشور برخوردارند. با این‌ وجود شواهد و قراین موجود بیانگر آن است که نواحی یاد شده در طول سال‌های گذشته با چالش­‌های متعددی در ابعاد مختلف مدیریتی، نهادی، فرهنگی، زیرساختی، اقتصادی و غیره مواجه بوده­‌اند.

درباره ما

اندیشکده سروا مجموعه‌ای متشکل از نخبگان فکری در زیست نظام حکمرانی و تحول سازمانی در محدوده ملی و به وسعت پهنه جغرافیایی کشور ایران است. سروا فعالیت‌های رسمی خود را از سال ۱۳۹۶ آغاز نموده و هم اکنون بیش از ۱۰ همکاری موفق با ارگان‌های دولتی و نیمه دولتی را در کارنامه خود دارد. ما امیدواریم بتوانیم با تکیه بر دانش روز دنیا و تجربیات موفق، گام مؤثری در حرکت به سمت حکمرانی مطلوب در کشور برداریم.

راه های ارتباطی

آدرس

مفتح جنوبی، خیابان سمیه، پلاک ۱۲۵، واحد ۷

شماره تماس

۰۲۱-۸۸۸۲۱۰۶۳

ادرس ایمیل

info@sarvaa.ir

۱۴۰۲ © تمامی حقوق برای اندیشکده سروا محفوظ است.