متولی اصلی توسعه روستایی کیست؟

  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۳

  • تعداد نظرات: 4

  • تعداد بازدید: 15

  • sarva sarva

  • توسعه روستایی، موانع و نارسایی ها

    نواحی روستایی و عشایری به‌عنوان کانون تولید و ارزش‌آفرینی کشور، اهمیت اساسی در تأمین امنیت غذایی داشته و از نقش و جایگاه راهبردی در حفظ استقلال سیاسی اقتصادی کشور برخوردارند. با این‌ وجود شواهد و قراین موجود بیانگر آن است که نواحی یاد شده در طول سال‌های گذشته با چالش­‌های متعددی در ابعاد مختلف مدیریتی، نهادی، فرهنگی، زیرساختی، اقتصادی و غیره مواجه بوده­‌اند.

    محرومیت روستاها از­ امکانات مناسب بهداشتی _ آموزشی، تشدید شکاف درآمدی و طبقاتی، گسترش فقر و بیکاری، مهاجرت و تخلیه جمعیتی روستاها در کنار فقدان متولی مشخصی که در جهت بهبودی اوضاع روستا و روستاییان بکوشد، این نواحی را در وضعیت بغرنج و بحرانی قرار داده است.

    طبق “قانون الزام دولت به توسعه متوازن روستایی مصوب سال 1384″دولت موظف گردیده است که ظرف سه ماه، لایحه تعیین متولی سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی و نظارت بر توسعه متوازن روستایی را به مجلس ارائه کند. درحالی‌که این اقدام تاکنون بعد از گذشت 17 سال شکل اجرایی به خود نگرفته و همچنان روستاهای کشور به دلیل فقدان متولی مناسب و پاسخگو، دچار مشکلات بی‌شماری هستند.

    همچنین طبق مواد (۱) و (۲) “قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی” کلیه مسئولیت‌­ها و اختیارات مربوط به وزیر و وزارت جهاد سازندگی که پیش از ادغام عهده‌دار تمامی امور سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی عمران و توسعه روستایی بود، به وزارت جهاد کشاورزی محول گردیده و این وزارتخانه متولی اصلی عمران و توسعه روستاها و مناطق عشایری تعیین شده است. لیکن برخلاف نص صریح قانون، وزارت جهاد کشاورزی در طول این سال‌ها صرفاً خود را متولی امور کشاورزی آن هم تولید محصولات خام کشاورزی می‌داند و تقریباً نسبت به پیگیری امور عمران و آبادانی نواحی روستایی بی‌تفاوت بوده و هیچ واحدی در وزارت جهاد کشاورزی برای رسیدگی و پیگیری امور روستاها تعبیه نشده است.

    این در حالی است که معاون اول رئیس‌جمهور طی اقدام خلاف قانون مذکور و با استناد غلط به آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۹۴) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه کشور مصوب هیئت وزیران، طی بخشنامه‌ای مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم وقت (که در سال ۱۳۹۳ به معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تغییر نام یافت) را به‌عنوان مسئول سیاست‌گذاری، راهبری نظارت و برنامه‌ریزی روستایی تعیین کرد.

    اقدام خلاف قانون معاون اول رئیس‌جمهور دولت دهم که ناشی از تحلیل نادرست حقوقی ایشان بود، در حالی در دولت یازدهم استمرار یافته که قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی نه اصلاح و نه منسوخ شده است؛ لذا تعیین متولی جدید برای توسعه روستایی کشور نیازمند اصلاح قانون مذکور یا تصویب قانون جدید در مجلس شورای اسلامی است و هیئت وزیران یا معاون اول رئیس‌جمهور نمی‌تواند از طریق صدور آیین‌نامه یا بخشنامه در این‌ خصوص تصمیم‌گیری کند.

    جالب آن که حتی در آیین‌نامه استنادی مقامات یادشده نیز نه‌تنها مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم وقت صراحتاً به‌عنوان متولی توسعه روستایی تعیین نگردیده؛ بلکه ساختار و شرح وظایف آن نیز به‌عنوان مسئول امر روستاها تشریح نشده است.

    اکنون لازم به یادآوری است که مطابق اصل 85 قانون اساسی مصوبات دولت نباید مخالف قوانین و مقررات عمومی کشور باشد و همچنین اصل 138 قانون اساسی تصریح می‌نماید که مفاد مصوبات هیئت وزیران و آیین‌نامه و بخشنامه‌های وضع شده نباید با متن و روح قانون مخالف باشد. فلذا آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۹۴) قانون برنامه پنجم توسعه و هم بخشنامه صادر شده از معاون اول دولت سیزدهم در این راستا به دلیل مغایرت مذکور از نظر حقوقی قابل‌اعتنا نیستند؛ لذا تصمیم معاون اول مبنی بر تعیین مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم وقت به‌عنوان متولی توسعه روستایی در تضاد آشکار با مواد (۱) و (۲) قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

    هرچند در سال­‌های اخیر توجیه بسیاری از اشخاص نسبت به متولی دانستن معاونت سابق‌الذکر، توجه بیشتر نهاد ریاست‌جمهوری به امور روستاییان جلب کرده است لیکن جای نقد است که نهاد ریاست‌جمهوری به دلیل مشغله فراوان در امور کلان آن‌چنان که باید نمی‌­تواند بر امورات محوله نظارت کند و از سویی دیگر بر اساس اصل تفکیک قوا، قوه مقننه نیز نمی­‌تواند به طور مستقیم بر آن نظارت کند. فلذا با چنین ساختار و سازوکاری نتایجی به‌ غیر از نتایج امروزی در توسعه روستایی، قابل‌تصور نخواهد بود.

    براین‌اساس متولی دانستن معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری به علل تبیین شده علی‌الخصوص موانع قانونی و فقدان کادر متخصص کافی در حوزه توسعه روستایی عملی منطقی و صحیح به نظر نمی‌رسد.

    اما نکته‌ای که همچنان نباید مورد غفلت قرار گیرد آن است که همچنان توسعه روستایی در ایران متولی حاکمیتی ندارد که سیاست­‌ها و راهبردهای توسعه پایدار روستایی را تدوین کرده و مطابق با آن بر عملکرد دستگاه­‌های اجرایی مرتبط نظارت کند.

    در حال حاضر، دستگاه‌­های مختلفی من‌جمله وزارت جهاد کشاورزی، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم،  وزارت بهداشت و درمان، وزارت نیرو، وزارت کشور، وزارت تعاون، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب، کمیته امداد امام خمینی (ره) و غیره، ضمن دریافت بودجه‌های کلان برای امور روستایی و خرج‌کردن آن در مواردی دیگر به علت غیرقابل‌تفکیک بودن آن از سایر ردیف‌های بودجه، به طور جداگانه و ناهماهنگ از یکدیگر، اقدام به اجرای برنامه­‌های بخشی خود در خصوص نواحی روستایی می‌نمایند. در واقع هر دستگاهی با سازمان برنامه‌وبودجه، مجلس و دولت لابی می­‌کند تا بودجه بیشتری برای دستگاه و بخش خود بگیرد و تکلیفی در قانون برنامه درج شود تا به اخذ بودجه برای دستگاه منجر شود

    بنابراین، با عنایت به مباحث مطرح شده و آشکار بودن مشکلات توسعه روستایی و روستاییان باید اظهار داشت که تعیین متولی مشخص برای توسعه روستایی و امور عشایری امری بسیار حیاتی و ضروری است که باید موردتوجه قرار گیرد؛ زیرا روشن است که سایر راهکارها، برنامه‌ها و امورات روستایی در صورتی می‌تواند به نحو احسن اجرا شود که متولی‌ای مشخص، ضمن دریافت بودجه‌ای شفاف، کارهای اجرایی را دنبال و تخصصی بر آن نظارت به عمل آورد.

    در شرایط استنکاف دستگاه‌های یادشده و مسائل موجود، حال جای بحث است که کدام پرسش، پرسشی دقیق‌تر است؛ متولی اصلی توسعه روستایی کیست یا چه زمانی و بر چه اساسی به طور مستقل چنین متولی‌ به وجود خواهد آمد؟ پذیرش و پاسخ به هرکدام از سؤالات بیان شده، آغازگر تفکر، تحلیل و ساختارشناسی‌ نوین خواهد بود.

    دسته‌ بندی‌ ها :
    برچسب‌ ها :

    متولی اصلی توسعه روستایی کیست؟

    نواحی روستایی و عشایری به‌عنوان کانون تولید و ارزش‌آفرینی کشور، اهمیت اساسی در تأمین امنیت غذایی داشته و از نقش و جایگاه راهبردی در حفظ استقلال سیاسی اقتصادی کشور برخوردارند. با این‌ وجود شواهد و قراین موجود بیانگر آن است که نواحی یاد شده در طول سال‌های گذشته با چالش­‌های متعددی در ابعاد مختلف مدیریتی، نهادی، فرهنگی، زیرساختی، اقتصادی و غیره مواجه بوده­‌اند.

    نقد و بررسی‌ها

    هنوز نقد و بررسی‌ای وجود ندارد

    دیدگاهتان را بنویسید

    آخرین مقالات

    مقالات بیشتر

    نقش نظام اداری موفق در کاهش کسری بودجه

    نقش نظام اداری کشور در کاهش کسری بودجه


    بهره وری آب

    روش های افزایش بهره وری آب با توجه به اقلیم جغرافیایی ایران


    بهره وری کشاورزی

    ارتقای بهره وری کشاورزی با استفاده از اصلاح الگوی کشت


    اصلاح سازوکار نظارت بر بودجه

    گذر از آشفتگی نظام نظارت بر بودجه


    عدالت در استخدام های دولتی

    بی عدالتی در استخدام ها چالش مهمی است و منشا آن را در 2 بعد میتوان جست و جو کرد.


    سامانه مؤدیان، راه‌حل مشکلات کشور

    پیشرفت کشور در ابعاد گوناگون متوقف بر صرف هزینه‌های مختلف، اعم از هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای از جانب دولت است و این امر محقق نمی‌شود مگر آن که متناسب با این هزینه‌ها، درآمدهای پایدار و مطمئنی برای دولت وجود داشته باشد. در غیر این صورت یا هزینه‌های لازم برای پیشرفت کشور تامین نمی‌شود و در نتیجه سرمایه‌گذاری‌ها و حقوق کارکنان دولت به تعویق خواهد افتاد و یا دولت به طرق آسیب‌زا، اقدام به تامین درآمدهای موردنیاز خود خواهد نمود. در این میان رایج‌ترین و پرآسیب‌ترین راه تامین کسری بودجه دولت خلق پول است چرا که در آینده‌ای نه چندان دور، تورم‌های افسارگسیخته را بر جامعه تحمیل کرده و اقتصاد کشور را در معرض تهدیدات جدی قرار خواهد داد.


    موضوع سلامت؛ اولویت با نگاه ملی یا منطبق با نگاه جهانی؟!

    مسئله سلامت به عنوان مسئله‌ای اساسی در طول زمان اشکال و تعاریف گوناگونی را به خود گرفته است؛ به‌تدریج و با پیشرفت جوامع این مسئله روزبه‌روز از جنبۀ فردی خود فراتر رفت و لزوم برنامه‌ریزی و اتخاذ اقدامات مناسب جهت بهبود آن در جامعه نمایان‌تر گشت.


    تامین مالی خرد؛ رویکردی فراگیر اما ناکارآمد در محرومیت‌زدایی

    محرومیت، فقر و پیامدهای مرتبط با آن همواره به عنوان چالشی اساسی در سطح بین‌المللی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است؛ یکی از رایج‌ترین راه‌حل‌های مطرح شده در مدل‌های جهانی برای این معضل، استفاده از تامین مالی خرد به‌عنوان ابزاریست که خدماتی از قبیل اعتبار، تسهیلات، بیمه، وام و ... را با هدف مشارکت در فرآیند توسعه محلی در خدمت افرادی قرار می‌دهد که به دلیل محرومیت امکان استفاده از سیستم‌های مالی رسمی را ندارند و می‌تواند اشتغال‌زایی، افزایش انسجام اجتماعی، توانمندسازی فقرا و کاهش فقر را رقم بزند.


    درباره ما

    اندیشکده سروا مجموعه‌ای متشکل از نخبگان فکری در زیست نظام حکمرانی و تحول سازمانی در محدوده ملی و به وسعت پهنه جغرافیایی کشور ایران است. سروا فعالیت‌های رسمی خود را از سال ۱۳۹۶ آغاز نموده و هم اکنون بیش از ۱۰ همکاری موفق با ارگان‌های دولتی و نیمه دولتی را در کارنامه خود دارد. ما امیدواریم بتوانیم با تکیه بر دانش روز دنیا و تجربیات موفق، گام مؤثری در حرکت به سمت حکمرانی مطلوب در کشور برداریم.

    راه های ارتباطی

    آدرس

    مفتح جنوبی، خیابان سمیه، پلاک ۱۲۵، واحد ۷

    شماره تماس

    ۰۲۱-۸۸۸۲۱۰۶۳

    ادرس ایمیل

    info@sarvaa.ir

    ۱۴۰۲ © تمامی حقوق برای اندیشکده سروا محفوظ است.